Spektakle Plenerowe

W swoim repertuarze posiadamy wiele spektakli różnego zasięgu – od małych form na kilku aktorów po duże produkcje, w które angażujemy rozbudowaną scenografię oraz własną technikę estradową.

Nasze spektakle plenerowe przewidziane są na każdą porę roku. Od lat realizujemy również spektakle zimowe np. w ramach jarmarków Bożonarodzeniowych.

Nie wiedząc - Aniołów gościli

Nie wiedząc – Aniołów gościli. Tytułowa gościna – którą Święty Paweł zobowiązał gminę chrześcijańską w Liście do Hebrajczyków (13,2), wydająca się sentymentalną powinnością dodatkowego nakrycia na wigilijnym stole traci na oczywistości w perspektywie proklamowanego zderzenia cywilizacji, aktów terroryzmu, czy też „problemu uchodźców”. Człowieka wrażliwego (w imię humanizmu) dotyka ludzki dramat, Chrześcijaninowi (w imię przynależności do Jezusa, uchodźcy w Egipcie) nie wolno pomijać tematu.

moria_068

Moria - samotność milczenia

Teatralny wehikuł kalibrujemy na zamierzchłe czasy biblijne – przenosimy się na urodzajne ziemie Kanaan, przyglądając się szczęściu ojca narodów Abrahamowi, któremu leciwa żona Sara na mocy bożej obietnicy powiła syna Izaaka (Ic’chak etymologicznie śmiech – tu również „powód do śmiechu” dla rodziców). Syn staje się gwarantem wielkiego i potężnego narodu.

Exultet

Ogień i woda są głównymi tematami obrzędowego widowiska, rozgrywającego się na pograniczu teatru i ekstatycznego misterium. Spektakularne piękno tych pierwotnych żywiołów – to estetyczny obszar, w jakim rozgrywa się widowisko „Exultet”. W warstwie treściowej spektakl inspirowany jest tzw. „rytami przejścia” – obecnymi w kulturach różnych ludów ceremoniami inicjacji, umierania, rodzenia się nowo..

Totus Tuus

Intrygujący passus, podejmowany w egzegezie zarówno w źródłach judaistycznych jak i chrześcijańskich doczekał się niezliczonej ilości interpretacji. Mało tego – podanie o gigantach jest archetypiczne – w licznych wariantach występuje w każdym innym kręgu kulturowym, choć nie zawsze giganci muszą być postrzegani negatywnie.

Życie jest większe od legend

Spektakl plenerowy, którego premiera zaplanowana przy Sanktuarium Św.Józefa w Prudniku – klasztorze OO.Franciszkanów, w którym przed 60-ciu laty na ponad rok został uwięziony Prymas Tysiąclecia Kardynał Stefan Wyszyński (było to trzecie miejsce odosobnienia; Prymas przebywał tu w okresie 06.10.1954 r. – 27.10.1955 r.). Spektakl osnuty przede wszystkim na Zapiskach więziennych Prymasa (oraz dokumentów historycznych, uzupełniających kontekst wydarzeń z lat 50-tych) – starając się tyleż opowiadać losy wybitnego człowieka, co dopytywać o korzenie i tożsamość polskiego społeczeństwa.

Genesis

Muzyka Jacka Dzwonowskiego, sześciometrowe ekrany z projekcjami multimedialnymi zestawiającymi wybitne dzieła malarskie ze współczesnym video-artem, bogata i funkcjonalna scenografia: bombastyczne kostiumy, szczudła, kukły, ogromne machiny i żywy ogień przeprowadzą widza od Stworzenia, poprzez Upadek, aż do Potopu.

Apokalipsa

„Apokalipsa” to zrealizowany z rozmachem, największy spektakl impresaryjnego Teatru „A”. Stanowi inscenizację drugiej części biblijnej „Księgi Objawienia św. Jana”, relacjonującej wizje dotyczące dziejów świata – od początku po jego kres.

Przedstawienie, zrealizowane w konwencji teatru totalnego, wykorzystuje rozliczne środki ekspresji – emocjonalny ruch, taniec współczesny, dynamiczną muzykę będącą kompilacją rocka i muzyki klasycznej, przestrzenne formy scenograficzne, oświetlenie efektowe i projekcje video.

Skwer Wyszyńskiego

Twórcy podjęli się przygotowania spektaklu plenerowego, który uniwersalizując postać Kardynała Wyszyńskiego, skłaniałby do popularyzacji jego życiorysu, jednocześnie sięgając do historii powojennej Polski. Spektakl w znacznej mierze bazuje na refleksjach, duchowym dzienniku, prowadzonym przez Prymasa podczas całego okresu internowania – jego „Zapiski więzienne” to dokument prawdziwego duchowego szlachectwa, wyraz odpowiedzialności i głębokiej troski o losy Kościoła w Polsce, jak i samej Ojczyzny, autentyczny zapisem własnej, ludzkiej słabości.

Giganci

Intrygujący passus, podejmowany w egzegezie zarówno w źródłach judaistycznych jak i chrześcijańskich doczekał się niezliczonej ilości interpretacji. Mało tego – podanie o gigantach jest archetypiczne – w licznych wariantach występuje w każdym innym kręgu kulturowym, choć nie zawsze giganci muszą być postrzegani negatywnie.

Kolaż Bożonarodzeniowy

Przedstawienie „Kolaż Bożonarodzeniowy” jest plastyczną, poetycko-teatralną interpretacją motywów związanych z Bożym Narodzeniem. Spektakl prowadzi widza przez okres adwentowego oczekiwania, opowiada o konsekwencjach grzechu Adama i Ewy, zwiastowaniu, gwieździe betlejemskiej i pokłonie Trzech Króli. Obok scen choreograficzno – aktorskich są w przedstawieniu kilkumetrowe kukły, ogień, pirotechnika i szczudła, zaś w warstwie muzycznej autorska kompilacja i aranżacja pieśni adwentowych, chorału gregoriańskiego i tradycyjnych kolęd.

Siewca

Spektakl oparty jest na kanwie ewangelicznej Przypowieści o siewcy, którą opowiedział Jezus zgromadzonym słuchaczom. Siewca wyszedł siać. Los poszczególnych ziaren jest odmienny – trzy pierwsze, padając: jedno – koło drogi, drugie – na grunt skalisty, wreszcie trzecie – między ciernie, zwracają uwagę na źródła niebezpieczeństwa, które nie pozwala ziarnu przynieść plonu. Te ziarna, które „padły na ziemię dobrą […] Wzeszły, wyrosły i wydały plon…”

Peregrynacje

„Peregrynacje” – Zimowe Widowisko Bożonarodzeniowe to artystyczne przedsięwzięcie gliwickiego Teatru „A”, pomyślane jako widowisko plenerowe, prezentowane na przełomie roku kalendarzowego w kontekście okresu Adwentu i Świąt Bożego Narodzenia. Jest to propozycja kulturalnego wydarzenia, które czerpiące z bogactwa bożonarodzeniowych tradycji i respektując warunki atmosferyczne, trafnie koresponduje z atmosferą coraz częściej rekultywowanych w Polsce jarmarków bożonarodzeniowych.

Pieśń o św. Franciszku

Św. Franciszek z Asyżu – mistyk, cudotwórca, asceta, charyzmatyk, założyciel zakonów…. Można by tak bez końca…. Ale równocześnie bardzo sympatyczny święty, boży kloszard, poeta, brat łata całego świata, taki co to ostatnią koszulę odda bez namysłu i bez przenośni.

Godzina podróży w energetyczne, pulsujące światy – mieniące się wszystkimi kolorami witraży z gotyckiej katedry. Ogród barw i kształtów. Barwnie iluminowana średniowieczna księga – Biblia, bestiariusz, kronika, floralium… Teatr – Franciszek: Przestrzeń – Poezja – Ból – Wolność – Cisza – Ogień – Samotność – Uśmiech… Można by tak bez końca…

Nie chciejcie ojczyzny, która Was nic nie kosztuje

Zobowiązujący cytat w tytule, zaczerpnięty z papieskiego nauczania Jana Pawła II zainspirował twórców do podjęcia trudnego tematu patriotyzmu. Skąd intuicyjnie w nas się zdarza? (a przecież nie każdemu), dlaczego łatwiej krystalizuje się w sytuacji zagrożenia, walki o suwerenność?, dlaczego nie zawsze staje się synonimem odpowiedzialności? Odpowiedzialności za swój dom, za swoją wieś, miasto, państwo…