Spektakle

poranek_teatr_a_2019_58

Poranek

Zmartwychwstał Chrystus!… fundament chrześcijaństwa. Idąc za Św. Pawłem: bo jeśli nie zmartwychwstał, czyż nie jesteśmy bardziej godni pożałowania niż inni ludzie? Przyjmujemy chętnie (Teatr A z Gliwic od blisko 25 lat swojego istnienia), że Rabbuni pokonał śmierć, będąc pierwszym z tych, którym umożliwił tę opcję… tak więc owego poranka zdarzyła się eksplozja światła, energetyczna feeria Dobra i… no właśnie… co dalej?

Kto Ty jesteś?... - o patriotyzmie w obrazkach

Autorskie przedstawienie Teatru A przygotowane z myślą o dzieciach (i ich rodzinach), propozycja wspólnego teatralnego świętowania 100 rocznicy odzyskania niepodległości. Postawione w tytule pytanie „kto Ty jesteś?” odsyła oczywiście do wiersza Władysław Bełzy Katechizm polskiego dziecka, prowokuje podróż w rytmie stawianych w wierszu pytań – to one stały się inspiracją dla kolejnych „obrazków”. Rodzinne świętowanie z Teatrem A to przede wszystkim okazja do dobrej zabawy, chociaż uczciwość wobec polskiej historii zobowiązuje twórców do szukania  sposobu, by mówić również o tych trudnych tematach…

przypowiesci raz jeszcze 2017 4

Przypowieści raz jeszcze

Nawiązując do wcześniejszego spektaklu „5 Przypowieści”, który od dobrych kilku lat cieszy się dużym zainteresowaniem widzów, ciesząc niezmiennie tych ostatnich, gliwicka grupa postanawia kontynuować ten osobliwy gatunek teatralny – przez artystów nazwany para-kabaretem religijnym.

Nie wiedząc - Aniołów gościli

Nie wiedząc – Aniołów gościli. Tytułowa gościna – którą Święty Paweł zobowiązał gminę chrześcijańską w Liście do Hebrajczyków (13,2), wydająca się sentymentalną powinnością dodatkowego nakrycia na wigilijnym stole traci na oczywistości w perspektywie proklamowanego zderzenia cywilizacji, aktów terroryzmu, czy też „problemu uchodźców”. Człowieka wrażliwego (w imię humanizmu) dotyka ludzki dramat, Chrześcijaninowi (w imię przynależności do Jezusa, uchodźcy w Egipcie) nie wolno pomijać tematu.

moria_068

Moria - samotność milczenia

Teatralny wehikuł kalibrujemy na zamierzchłe czasy biblijne – przenosimy się na urodzajne ziemie Kanaan, przyglądając się szczęściu ojca narodów Abrahamowi, któremu leciwa żona Sara na mocy bożej obietnicy powiła syna Izaaka (Ic’chak etymologicznie śmiech – tu również „powód do śmiechu” dla rodziców). Syn staje się gwarantem wielkiego i potężnego narodu.

Miłość! - wyprzedaże

To spektakl gliwickiego Teatru A przygotowany specjalnie na wnętrze Centrum Handlowego Forum w Gliwicach. Przyglądamy się ludziom – w tym celu warto wybrać się (symptomatyczne) do galerii handlowej. A tutaj pasaże pełne namiętności, korsa tętniące międzyludzkimi relacjami, zaułki pachnące uczuciami… słowem: doskonały materiał poglądowy dla teatru… ale również artystyczna pretensja, by wprowadzić teatr do galerii…

Skwer Wyszyńskiego

Twórcy podjęli się przygotowania spektaklu plenerowego, który uniwersalizując postać Kardynała Wyszyńskiego, skłaniałby do popularyzacji jego życiorysu, jednocześnie sięgając do historii powojennej Polski. Spektakl w znacznej mierze bazuje na refleksjach, duchowym dzienniku, prowadzonym przez Prymasa podczas całego okresu internowania – jego „Zapiski więzienne” to dokument prawdziwego duchowego szlachectwa, wyraz odpowiedzialności i głębokiej troski o losy Kościoła w Polsce, jak i samej Ojczyzny, autentyczny zapisem własnej, ludzkiej słabości.

Życie jest większe od legend

Spektakl plenerowy, którego premiera zaplanowana przy Sanktuarium Św.Józefa w Prudniku – klasztorze OO.Franciszkanów, w którym przed 60-ciu laty na ponad rok został uwięziony Prymas Tysiąclecia Kardynał Stefan Wyszyński (było to trzecie miejsce odosobnienia; Prymas przebywał tu w okresie 06.10.1954 r. – 27.10.1955 r.). Spektakl osnuty przede wszystkim na Zapiskach więziennych Prymasa (oraz dokumentów historycznych, uzupełniających kontekst wydarzeń z lat 50-tych) – starając się tyleż opowiadać losy wybitnego człowieka, co dopytywać o korzenie i tożsamość polskiego społeczeństwa.

Totus Tuus

Totus tuus… – misterium muzyczne – powstający spektakl, nazwany w podtytule „muzycznym misterium” odwołuje się do wielowiekowej chrześcijańskiej tradycji hymnografii, poświęconej Maryi; twórców interesuje nie tyle ścisły wykład mariologii, co raczej recepcja życia Maryi, ludzkiej matki Boga. Pojawiające się w spektaklu wątki biograficzne z życia Jana Pawła II, biografii tyleż zobowiązującej moralnie (sylwetka wybitnego człowieka), co wyrastającej z szerzej pojętego tła historyczno – społecznego…

Agape

„Agape – widowisko zimowe” w wykonaniu Teatru „A” z Gliwic to barwny spektakl uliczny, który powstał na kanwie chrześcijańskiej legendy Kaftanik dla Dzieciątka. Prosta opowieść, której motto sprowadza się do biblijnego cytatu „bo jak śmierć potężna jest miłość”… a przecież nawet potężniejsza… W pewnym niemieckim miasteczku o nazwie Kresburg zegarowe dzwony wybijają Dzień Bożego Narodzenia z pięciominutowym opóźnieniem. Ta przekora wobec czasu, miarowo i nieuchronnie odliczającego ludzkie życie to owoc… roztargnienia Dzieciątka Jezus i upodobania do uczty (uściślijmy: uczty agape, nawiązującej do miłości „na krzyżu potwierdzonej”).

Giganci

Intrygujący passus, podejmowany w egzegezie zarówno w źródłach judaistycznych jak i chrześcijańskich doczekał się niezliczonej ilości interpretacji. Mało tego – podanie o gigantach jest archetypiczne – w licznych wariantach występuje w każdym innym kręgu kulturowym, choć nie zawsze giganci muszą być postrzegani negatywnie.

Siewca

Spektakl oparty jest na kanwie ewangelicznej Przypowieści o siewcy, którą opowiedział Jezus zgromadzonym słuchaczom. Siewca wyszedł siać. Los poszczególnych ziaren jest odmienny – trzy pierwsze, padając: jedno – koło drogi, drugie – na grunt skalisty, wreszcie trzecie – między ciernie, zwracają uwagę na źródła niebezpieczeństwa, które nie pozwala ziarnu przynieść plonu. Te ziarna, które “padły na ziemię dobrą […] Wzeszły, wyrosły i wydały plon…”

Pieśń o św. Franciszku

Św. Franciszek z Asyżu – mistyk, cudotwórca, asceta, charyzmatyk, założyciel zakonów…. Można by tak bez końca…. Ale równocześnie bardzo sympatyczny święty, boży kloszard, poeta, brat łata całego świata, taki co to ostatnią koszulę odda bez namysłu i bez przenośni.

Godzina podróży w energetyczne, pulsujące światy – mieniące się wszystkimi kolorami witraży z gotyckiej katedry. Ogród barw i kształtów. Barwnie iluminowana średniowieczna księga – Biblia, bestiariusz, kronika, floralium… Teatr – Franciszek: Przestrzeń – Poezja – Ból – Wolność – Cisza – Ogień – Samotność – Uśmiech… Można by tak bez końca…

Nie chciejcie ojczyzny, która Was nic nie kosztuje

Zobowiązujący cytat w tytule, zaczerpnięty z papieskiego nauczania Jana Pawła II zainspirował twórców do podjęcia trudnego tematu patriotyzmu. Skąd intuicyjnie w nas się zdarza? (a przecież nie każdemu), dlaczego łatwiej krystalizuje się w sytuacji zagrożenia, walki o suwerenność?, dlaczego nie zawsze staje się synonimem odpowiedzialności? Odpowiedzialności za swój dom, za swoją wieś, miasto, państwo…

Exultet

Ogień i woda są głównymi tematami obrzędowego widowiska, rozgrywającego się na pograniczu teatru i ekstatycznego misterium. Spektakularne piękno tych pierwotnych żywiołów – to estetyczny obszar, w jakim rozgrywa się widowisko “Exultet”. W warstwie treściowej spektakl inspirowany jest tzw. “rytami przejścia” – obecnymi w kulturach różnych ludów ceremoniami inicjacji, umierania, rodzenia się nowo..

Genesis

Muzyka Jacka Dzwonowskiego, sześciometrowe ekrany z projekcjami multimedialnymi zestawiającymi wybitne dzieła malarskie ze współczesnym video-artem, bogata i funkcjonalna scenografia: bombastyczne kostiumy, szczudła, kukły, ogromne machiny i żywy ogień przeprowadzą widza od Stworzenia, poprzez Upadek, aż do Potopu.

Apokalipsa

“Apokalipsa” to zrealizowany z rozmachem, największy spektakl impresaryjnego Teatru “A”. Stanowi inscenizację drugiej części biblijnej “Księgi Objawienia św. Jana”, relacjonującej wizje dotyczące dziejów świata – od początku po jego kres.

Przedstawienie, zrealizowane w konwencji teatru totalnego, wykorzystuje rozliczne środki ekspresji – emocjonalny ruch, taniec współczesny, dynamiczną muzykę będącą kompilacją rocka i muzyki klasycznej, przestrzenne formy scenograficzne, oświetlenie efektowe i projekcje video.

Kolaż Bożonarodzeniowy

Przedstawienie “Kolaż Bożonarodzeniowy” jest plastyczną, poetycko-teatralną interpretacją motywów związanych z Bożym Narodzeniem. Spektakl prowadzi widza przez okres adwentowego oczekiwania, opowiada o konsekwencjach grzechu Adama i Ewy, zwiastowaniu, gwieździe betlejemskiej i pokłonie Trzech Króli. Obok scen choreograficzno – aktorskich są w przedstawieniu kilkumetrowe kukły, ogień, pirotechnika i szczudła, zaś w warstwie muzycznej autorska kompilacja i aranżacja pieśni adwentowych, chorału gregoriańskiego i tradycyjnych kolęd.

Peregrynacje

“Peregrynacje” – Zimowe Widowisko Bożonarodzeniowe to artystyczne przedsięwzięcie gliwickiego Teatru “A”, pomyślane jako widowisko plenerowe, prezentowane na przełomie roku kalendarzowego w kontekście okresu Adwentu i Świąt Bożego Narodzenia. Jest to propozycja kulturalnego wydarzenia, które czerpiące z bogactwa bożonarodzeniowych tradycji i respektując warunki atmosferyczne, trafnie koresponduje z atmosferą coraz częściej rekultywowanych w Polsce jarmarków bożonarodzeniowych.

Danteida

Zapożyczając w tytule określenie “Danteida” (zaproponowane przez Michele Barbi, wybitnego włoskiego dantologa w odniesieniu do autobiograficznego wątku dzieła Dantego), twórcy przedstawienia deklarują, że kolejny spektakl Teatru “A” będzie w istocie swoistym esejem teatralnym. Intrygującym punktem wyjścia do stworzenia sugestywnego widowiska jest pytanie o Świat przełomu XIII/XIV w., w którym żył i który współtworzył Poeta; pytanie o Dzieło, które okupione wieloletnim „doskonaleniem warsztatu”, pretenduje do opisania topografii Zaświatów, dotykania prawd ostatecznych, wreszcie – krzepi chrześcijańską duszę.

Performance Pelikan

Spektakl muzyczny, fuzja ekspresyjnych form misteryjnych i choreograficznych. Opowieść o zamordowanych za przekonania i oddających życie w imię miłości “męczennikach XX wieku”. Teatralny dyskurs nad wiernością, ofiarą i braterstwem. [..] W przedstawieniu dokumentalne relacje zostają poddane artystycznej interpretacji, przenosząc widza w obszar uniwersalnych treści. To spektakl pełen sprzeczności — gwałtowny, ale i subtelnie piękny; tragiczny, ale równocześnie otwierający przestrzeń na metafizyczną nadzieję moralnego zwycięstwa.

Jonasz

Króciutka Księga Jonasza obfituje w dramatyczne zwroty akcji, w krnąbrnym proroku pozwala odnajdywać soczystą, niezwykle aktualną postać. I właśnie owa uniwersalność jonaszowych rozterek “uwiodła” twórców spektaklu, dla których przekaz biblijny nigdy nie traci na aktualności, co najwyżej domaga się wysiłku czytania go na nowo.

5 Przypowieści

Dlatego nie tyle śmiejąc, co uśmiechając się do nowotestamentalnych bohaterów — proponujemy widzowi godzinę intensywnej zabawy z całkiem sporą trzódką ewangelicznych postaci, ujętą w klamry pięciu przypowieści. A że przypowieści są nie tyle o baranach, wdowach i marnotrawnych synach co generalnie “o nas” — odrobina satyry im nie zaszkodzi.

Pasja

Nieustanne towarzyszenie w kluczowych momentach spektaklu tradycyjnych pieśni liturgicznych, “katalizujących” głębokie wzruszenie naocznych świadków Męki Chrystusowej, jak i decyzja prezentowania spektaklu we wnętrzach sakralnych, sprawiają, że “Pasja” wymyka się jednoznacznej klasyfikacji – twórcy zgadzają się, że jest to coś więcej niż spektakl teatralny. “Pasja” staje się wydarzeniem paraliturgicznym.

Pastorałka

Obok przepięknej, bogatej teologicznie poezji starochrześcijańskiej (pieśni liturgiczne, staropolskie kolędy, w warstwie muzycznej bazujące na śpiewie gregoriańskim i muzyce renesansowej) pulsuje ludowy nurt prostych i nieco naiwnych wyobrażeń faktów towarzyszących nocy Bożego Narodzenia. [..] Drugi nurt to teksty jasełkowe; ludowa recepcja bożonarodzeniowych wydarzeń staje się pretekstem do “prostej radości”.

Sennik Józefa

Czy widzieliście kiedyś psiaka, któremu coś się śni? Powarkuje, pohaukuje, śmiesznie przebiera łapami… O czym śni? Możemy się tylko domyślać – chyba, że Psiak sam chętnie opowiada o swoich snach… i równie chętnie je tłumaczy (nie każdy to potrafi, bo sny ukrywają znaczenia w tajemniczych obrazach).

Początek

Początek to pierwszy spektakl przygotowywany w ramach planowanego cyklu przedstawień, które pod wspólnym tytułem Biblijny Teatr Dziecięcy próbują opowiedzieć najmłodszemu widzowi cala (no, może prawie cala) Biblie. Opowiadamy wiec o sprawach ważnych i poważnych. Jednocześnie opowiadamy dzieciom, wiec siłą rzeczy musimy nieco “spuścić z tonu”. Snujemy opowieść bez zadęcia, śmiertelnej powagi, szukając prostoty i uśmiechu. To nawet stosunkowo łatwo przychodzi. Trudniej, gdy trzeba mówić o tragedii, grzechu, zbrodni Kaina. Ale cóż – i to, i tamto jest w tej historii. Dobro i zło – jak w dobrze wymyślonej baśni, w konflikcie, ale i z koniecznym Happy Endem.

Bajka o smoku Kubie

Przesłanie historii, będące afirmacją “bycia sobą”, zostało wyartykułowane językiem klasycznej bajki. Są tu wyraźnie zarysowane postaci, jest konflikt, jest wreszcie wyraźna puenta.